ΠΩΣ ΝΑ ΜΑΘΕΤΕ MORSE ΕΥΚΟΛΑ , ΣΙΓΟΥΡΑ , ΞΕΚΟΥΡΑΣΤΑ ΚΑΙ ΣΕ ΕΓΓΥΗΜΕΝΟ ΧΡΟΝΟ

 

Ο ΜΥΘΟΣ 

  Αν ρωτήσετε κάποιον αλλά και η εντύπωση που έχουν οι περισσότεροι είναι ότι είναι δύσκολο να μάθει κάποιος ΕΥΚΟΛΑ, ΣΙΓΟΥΡΑ, ΞΕΚΟΥΡΑΣΤΑ αλλά και σε ΕΓΓΥΗΜΕΝΟ ΧΡΟΝΟ τα ΣΗΜΑΤΑ MORSE.

Στη προκειμένη περίπτωση το μόνο που χρειάζεται είναι : 

 - γνώση και τήρηση κάποιων κανόνων εκμάθησης 

- συγκεκριμένος τρόπος για την εκμάθηση

- από πριν γνώση του τρόπου αντιμετώπισης των προβλημάτων - δυσκολιών που φυσιολογικά παρουσιάζονται

   Έτσι όπως θα δείξουμε σιγά-σιγά χρειάζεται 1 - 1.5 μήνας καθημερινής απασχόλησης για μισή ώρα το πολύ την ημέρα.

 

Ο ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ

   Αυτό που αποθαρρύνει κάποιον από το να μάθει ΣΗΜΑΤΑ MORSE είναι ότι την νομίζει σαν μια πολύ βαρετή διαδικασία. Με το προτεινόμενο τρόπο είναι μια ξεκούραστη και ευχάριστη μέχρι το τέλος διαδικασία. Αν νομίζετε ότι είναι προσωπική ανακάλυψη, σίγουρα όχι , απλά έχω συγκεντρώσει εδώ πείρα από τον SV1NY (τον παλαιό εκπαιδευτή της ένωσης SV1SV - και από εδώ και πάλι τον ευχαριστώ ) και του συγγραφέα του προγράμματος SUPER MORSE που είχα χρησιμιοποιήσει σε DOS

  Σίγουρα ένα κείμενο όσο ίσως και καλά να είναι γραμμένο δεν μπορεί ποτέ να υποκαταστήσει έναν 'δάσκαλο' . Αλλά οι συνθήκες της σημερινής ζωής δεν επιτρέπουν το να μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει τα μαθήματα που τόσο πρόθυμα προσφέρουν αγαπητοί συνάδελφοι.

 

ΠΩΣ ΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ MORSE 

   Όπως όλοι γνωρίζουμε τα σήματα MORSE είναι εφεύρεση του SAMUEL MORSE που πήραν και το όνομα του. 

 

                         ΗΧΗΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ

A  DIDAH           .-

B  DAHDIDIDIT      -...

C  DAHDIDAHDIT     -.-.

D  DAHDIDIT        -..

E  DIT             .

F  DIDIDAHDIT      ..-.

G  DAHDAHDIT       --.

H  DIDIDIDIT       ....

I  DIDIT           ..

J  DIDAHDAHDAH     .---

K  DAHDIDAH        -.-

L  DIDAHDIDIT      .-..

M  DAHDAH          --

N  DAHDIT          -.

O  DAHDAHDAH       ---

P  DIDAHDAHDIT     .--.

Q  DAHDAHDIDAH     --.-

R  DIDAHDIT        .-.

S  DIDIDIT         ...

T  DAH             -

U  DIDIDAH         ..-

V  DIDIDIDAH       ...-

W  DIDAHDAH        .--

X  DAHDIDIDAH      -..-

Y  DAHDIDAHDAH     -.--

Z  DAHDAHDIDIT     --..

 

1  DIDAHDAHDAHDAH  .----

2  DIDIDAHDAHDAH   ..---

3  DIDIDIDAHDAH    ...--

4  DIDIDIDIDAH     ....-

5  DIDIDIDIDIT     .....

6  DAHDIDIDIDIT    -....

7  DAHDAHDIDIDIT   --...

8  DAHDAHDAHDIDIT  ---..

9  DAHDAHDAHDAHDIT ----.

0  DAHDAHDAHDAHDAH -----

  

ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ

- ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ MORSE ΔΕΝ ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΛΟΓΙΚΗ ( ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΜΕ ΤΟ 'ΜΥΑΛΟ' Η ΤΗΝ 'ΚΡΙΣΗ' ) ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΣΤΕ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΕΞΥΠΝΟΣ (ΔΕΝ ΒΛΑΠΤΕΙ ΠΑΝΤΩΣ ΗΙΗΙ !!) ΔΟΚΙΜΑΣΤΕ ΜΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΕΚΠΛΑΓΗΤΕ!!!

- ΞΕΧΑΣΤΕ !! ΞΕΧΑΣΤΕ !! ΞΕΧΑΣΤΕ !! ΤΙΣ ΤΕΛΕΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΥΛΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΕΞΥΠΝΑΔΑΣ ΟΠΩΣ ΙΣΩΣ ΝΟΜΙΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ !! ( ΑΝ ΕΠΙΜΕΙΝΕΤΕ ΕΧΕΤΕ ΜΙΑ ΣΙΓΟΥΡΗ ΘΕΣΗ ΣΤΟ 'ΔΑΦΝΙ' !) ΚΑΘΕ ΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΕΝΕΤΕ ΣΑΝ ΕΝΑΣ OΛΟΚΛΗΡΟΣ ΗΧΟΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΑΝ ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ ΗΧΩΝ ( ΜΗΝ 'ΜΕΤΡΑΤΕ' ΤΕΛΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΥΛΕΣ - ΤΟ ΔΑΦΝΙ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ...) 

- ΔΕΝ ΠΙΑΝΟΥΜΕ ΚΑΘΟΛΟΥ ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ  !!! ΜΟΝΟ !!! ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΑΦΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΤΕ ΩΣ ΔΙΑ ΜΑΓΕΙΑΣ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΜΕ ΟΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΣΤΕΛΝΟΥΜΕ ΣΩΣΤΑ ΧΩΡΙΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΔΥΣΚΟΛΙΑ. ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟΣ ΘΑ ΣΑΣ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΕΙ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΝ ΠΑΛΙΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΠΙΑΣΕΙ ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΟ (ΑΛΛΑ ΝΑ ΑΚΟΥΤΕ ΤΕΛΕΙΑ ΟΜΩΣ...). ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΑΘΑΙΝΕΤΕ ΝΑ ΣΤΕΛΝΕΤΕ ΜΕ ΤΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΧΕΡΙΟΥ ΑΛΛΑ ΒΑΣΙΖΕΤΕ ΣΤΟ ΤΙ ΕΧΕΤΕ ΜΑΘΕΙ ΜΕΧΡΙ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ (ΚΑΛΑ - ΣΤΡΑΒΑ - ΑΝΑΠΟΔΑ) ΝΑ ΑΚΟΥΤΕ.  ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΤΕ ΣΤΕΛΝΕΙ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΠΟΣΟ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΩΣΤΑ !!!! ΕΧΕΤΕ ΜΑΘΕΙ. ΑΝ ΔΟΚΙΜΑΣΕΤΕ ΝΑ ΣΤΕΛΝΕΤΕ ΙΣΩΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΘΟΥΝ ΛΑΘΗ ΠΟΥ ΕΧΕΤΕ ΚΑΙ ΓΙΝΟΥΝ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ. ΜΕ ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΜΕ ΠΡΟΣΟΧΗ ΓΙΑ ΛΙΓΟ ΙΣΩΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΦΑΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΑΣΚΗΘΕΙΤΕ ΣΤΟΥΣ ΗΧΟΥΣ. ΑΛΛΙΩΣ ΕΙΝΑΙ ΧΑΣΙΜΟ ΧΡΟΝΟΥ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ.

- ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΑΘΕΙ ΣΗΜΑΤΑ MORSE ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΤΟΤΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΙ ΣΥΝ Η ΠΛΗΝ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΤΑΧΥΤΗΤΑ. ΑΝ ΦΥΓΕΙ ΠΟΛΥ ΤΟΤΕ ΑΛΛΑΖΕΙ Ο ΗΧΟΣ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ 'ΞΑΝΑΜΑΘΕΙ' ΤΟΝ ΗΧΟ (ΤΑ ΛΕΓΟΜΕΝΑ ΣΚΑΛΟΠΑΤΙΑ). ΓΙΑΥΤΟ ΠΡΟΣΟΧΗ ΜΗΝ ΜΑΘΕΤΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΓΡΗΓΟΡΑ ΑΡΧΙΚΑ ΑΛΛΑ ΚΥΡΙΩΣ ΟΧΙ ΠΟΛΥ ΑΡΓΑ !!! 

- ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΑΛΟ ΙΣΩΣ ΝΕΟ ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΑΛΛΑ ΠΟΛΥ ΧΡΗΣΙΜΟ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΠΩΣ ΜΑΘΑΙΝΕΤΕ MORSE. ΑΝ ΕΧΕΤΕ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ ΚΑΙ ΘΑ ΕΧΕΤΕ ΜΑΘΕΙ ΤΑ ΛΕΓΟΜΕΝΑ  ΑΚΟΡΝΤΑ (ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΥΠΟΥΣ ΣΑΝ ΚΑΙ ΜΕΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΑΠΟ ΝΟΤΕΣ ) ΤΟ ΚΑΘΕ ΓΡΑΜΜΑ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΕΝΑ ΑΚΟΡΝΤΟ. Ο ΧΡΟΝΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ ΜΙΚΡΟΣ.

- ΠΑΡΟΙΜΙΑ 1 'ΜΕ ΟΠΟΙΟΝ ΔΑΣΚΑΛΟ ΚΑΘΗΣΕΙΣ ΤΕΤΟΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΘΑ ΜΑΘΕΙΣ'

  ΠΑΡΟΙΜΙΑ 2 'ΜΕ ΣΤΡΑΒΟ ΘΑ ΚΟΙΜΗΘΕΙΣ ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΘΑ ΑΛΟΙΘΩΡΙΖΕΙΣ'

Καλά και τι σχέση έχουν οι δυο αυτές παροιμίες με τα σήματα MORSE ; Έχει τεράστια σημασία να μην γίνουν λάθη στον τρόπο που μαθαίνει κανείς γιατί μετά θα είναι σχεδόν αδύνατο η τρομερά δύσκολο να διορθωθούν τα λάθη. Για αυτό όταν επισημαίνουμε κάτι ΜΗΝ το αγνοήσετε. Δεν τονίζουμε τίποτε για πλάκα και υπερβολή. Αν το αγνοήσετε θα υποστείτε τις συνέπειες σε χρόνο, δυσκολία, και τελικό αποτέλεσμα.

 

ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΛΑΘΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Τα κύρια λάθη που μπορούν να γίνουν χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε πρόγραμμα σε Η/Υ είναι τα ακόλουθα.

- ΟΙ ΑΝΑΛΟΓΙΕΣ ΧΡΟΝΟΥ ΕΙΝΑΙ ΛΑΘΟΣ ( 1 ΠΡΟΣ 3 - DIT ΠΡΟΣ DAH )

- ΤΑ ΚΕΝΑ ΜΕΤΑΞΥ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΛΕΞΕΩΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΑ

- Η ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ

- Ο ΧΡΟΝΟΣ ΓΙΑ DIT-DAH ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ Ο ΙΔΙΟΣ

- Ο ΗΧΟΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ( ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ 700-800 Hz )

- ΚΑΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΗΜΙΤΟΝΟΕΙΔΗΣ Η ΚΥΜΑΤΟΜΟΡΦΗ (ΠΟΙΟ ΞΕΚΟΥΡΑΣΤΟΣ)

 

ΦΑΣΗ 1 = ΕΞΟΙΚΟΙΩΣΗ

   Η διαδικασία εκμάθησης αποτελείτε από 3 διαδοχικές φάσεις. Η πρώτη φάση σύντομη αλλά και αρκετά κρίσιμη σκοπό έχει την εξοικείωση με τις ακολουθίες τον DIT και DAH. ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΕΤΑΙ στην φάση αυτή να ασχοληθούμε με το ποιο είναι το κάθε γράμμα. Σκοπός είναι να ξεχωρίζουμε τον κάθε ήχο (ακολουθία DIT & DAH) και όχι η αναγνώριση του. 

   Όπως είπαμε αυτό που θέλουμε είναι να αναγνωρίζουμε τον ήχο του κάθε γράμματος και ΟΧΙ !!! το ποιο είναι. Έτσι με ένα ΣΩΣΤΟ πρόγραμμα η ενός ΣΩΣΤΟΥ χειριστή, στέλνουμε αρχικά DIT και DAH ώστε να μάθει αρχικά να ξεχωρίζει τους δυο ήχους.    ΚΑΙ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ !!! ΜΗΝ ΜΕΤΡΑΤΕ ΤΕΛΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΥΛΕΣ !!! ΔΩΣΤΕ ΣΗΜΑΣΙΑ ΣΤΟΝ ΗΧΟ ΣΑΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΜΙΑ ΛΕΞΗ Η ΜΟΝΟΚΟΜΑΤΟΣ ΗΧΟΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΑΠΟ ΤΕΛΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΥΛΕΣ !!!!!!!! 

   Ο ποίο απλός τρόπος για τη φάση αυτή είναι να αρχίσουμε να ξεχωρίζουμε το DIT (Ε) και DAH (Τ) σαν ήχους κοντός και μακρύς. Πότε ακούμε τον ένα και πότε τον άλλο. ΠΡΟΣΟΧΗ ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΜΠΕΡΔΕΨΕΤΕ !!! 

  Μετά ακούμε τους DIT DIT (I),  DIT DAH (A), DAH DIT (N), DAH DAH (M). Και πάλι προσπαθούμε να ξεχωρίσουμε τους ήχους. Ο ποιο καλός τρόπος για τη φάση αυτή είναι να τραγουδάμε-σφυρίζουμε ξανά εμείς τον ήχο που μόλις ακούσαμε. Εδώ ξανάλεμε ότι έχει τεράστια σημασία να μην κάνουμε λάθη στο τι νομίζουμε ότι ακούμε.

  Σιγά σιγά βάζουμε διάφορα γράμματα ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΜΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΠΟΙΟ ΓΡΑΜΜΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ. Το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι να ξανασφυρίξουμε ΣΩΣΤΑ !!! τον ήχο που μόλις ακούσαμε. Μπορεί να τον ακούσουμε και  περισσότερες από μια φορές συνεχώς, μέχρι να είμαστε σίγουροι ότι όταν τον σφυρίξουμε θα τον πούμε σωστά.   Έτσι έχοντας ολοκληρώσει την πρώτη φάση είμαστε σε θέση να μπορούμε ακούγοντας κάποιο ήχο να τον ΔΙΑΧΩΡΙΣΟΥΜΕ ΣΩΣΤΑ από κάποιον άλλον.

 

ΦΑΣΗ 2 = ΓΡΑΜΜΑΤΑ

   Στη δεύτερη φάση ασχολούμαστε με το να μάθουμε σιγά σιγά και διαδοχικά τα γράμματα. Χρονικά είναι η μεγαλύτερη φάση. Με τον τρόπο που θα παρουσιάσουμε δεν κουράζετε ο υποψήφιος αλλά έχει το αίσθημα της προόδου κάθε στιγμή ώστε να ενθαρρύνετε στην προσπάθειά του. 

   Τα γράμματα δεν τα μαθαίνουμε όλα μαζί φυσικά αλλά διαλέγουμε τα 5-6 ποιο εύκολα ( με λίγα DIT , DAH ). Καλό θα ήταν να διαλέξετε τις παρακάτω ακολουθίες γραμμάτων :

ETANIM, DSOURC, KPBGWL, QHFY, ZVXJ, 12345, 67890

η ενναλακτικά 

EISH5, TMO0, ARLWJ1P, UF2V34, NDB689X, GQZ7KCY

     Έχουμε λοιπόν κάποιες ομάδες γραμμάτων. Η διαδικασία είναι η ακόλουθη . Παίρνουμε την πρώτη ομάδα γραμμάτων και την μαθαίνουμε ( θα δούμε μετά πώς ) . Μετά παίρνουμε τη δεύτερη ομάδα και την μαθαίνουμε. Μετά βάζουμε ΜΑΖΙ ΟΛΑ τα γράμματα της πρώτης και δεύτερης ομάδας και τα μαθαίνουμε όλα μαζί. Θα πει ίσως κάποιος καλά αφού τα έχουμε μάθει χώρια τι τα βάζουμε και μαζί ?? !! Δικαιολογημένη η απορία του αλλά την απάντηση θα την πάρει όταν θα δει ότι χρειάζεται !!! . Έτσι συνεχίζουμε με την τρίτη μόνη της και μετά με όλα τα προηγούμενα κλπ μέχρι να εξαντληθούν όλα τα γράμματα και τέλος τα νούμερα.

   Ίσως κάποιος να νομίσει οτι αν κάτσει δυο τρεις μέρες θα τελειώσει με όλα τα γράμματα. Όσο ευχάριστο είναι να μαθαίνεις τα νέα γράμματα και ωραίο το να ανεβάζεις ταχύτητα έρχεται κάποια στιγμή που το μυαλό κουράζετε. Τότε έχουμε μια απότομη πτώση στην απόδοση και μια αίσθηση τσαντίλας ! Εδώ είναι η στιγμή που τα παρατάμε και πάμε για βόλτα και καθαρό αεράκι και τα πιάνουμε την άλλη μέρα ή το απόγευμα - βραδάκι αν έχουμε την πολυτέλεια να μπορούμε και το πρωινά. Γενικά δεν θέλει (δεν μπορούμε ..) πάνω από 30 λεπτά. Εδώ θέλει όμως ΠΡΟΣΟΧΗ ! Μην ασχοληθείτε μια μέρα τα αφήσετε 3 τα κουτσο-πιάσετε μετά από 5 κλπ. ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΕ ΝΑ ΑΦΙΕΡΩΣΕΤΕ 15-30 ΛΕΠΤΑ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ. Διαλέξτε κάποια ώρα που δεν είστε κουρασμένος. ΚΑΙ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΤΑ MORSE ΕΧΟΥΝ ΠΛΑΚΑ - ΠΑΡΤΕ ΤΑ ΕΤΣΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΒΟΥΡΔΟΥΛΑΣ !!!

   Το μόνο που μένει να πούμε πλέον είναι το πως μαθαίνουμε κάποια νέα ομάδα γραμμάτων και πως τελειοποιούμε την ανάμιξη των προηγούμενων γραμμάτων με τα τελευταία που μάθαμε. Ας αρχίσουμε με το πως μαθαίνουμε κάποια ομάδα γραμμάτων. Ορίζουμε στο πρόγραμμα τα γράμματα που θέλουμε να μάθουμε στην τελική ταχύτητα ( 40 γράμματα το λεπτό ή 8 WPM ) και όχι σε κάποια μικρότερη. Στην αρχή (αν μαθαίνουμε γράμματα από την αρχή - όχι όταν τα έχουμε βάλει μαζί με τα προηγούμενα) τα ακούμε αραιά αραιά ένα ένα γράμμα ώστε να μάθουμε τον ήχο. Αφού μάθουμε να ξεχωρίζουμε τους νέους ήχους τότε πάντα στα 40 γρ/λεπτό αρχίζουμε να ακούμε 5αδες αλλά με μεγάλη την απόσταση μεταξύ γραμμάτων και λέξεων. Λογικά αφού έχουμε εξοικειωθεί με τους ήχους να 'πιάνουμε' τα περισσότερα από τα γράμματα. Κάθε TEST είναι 15-20 πεντάδες πάντα με τα γράμματα που μαθαίνουμε εκείνη τη στιγμή. Μετά από λίγο θα δούμε ότι φτάσαμε να 'χάνουμε' ελάχιστα γράμματα δηλ. 5-10 το πολύ. Τότε μειώνουμε την ταχύτητα μεταξύ γραμμάτων και των λέξεων.

  Εδώ κάποιες συμβουλές που θέλουν ιδιαίτερη προσοχή. 

 - Για να μάθουμε κάθε γράμμα βολεύει ΙΔΙΕΤΕΡΑ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ να χρησιμοποιήσουμε μια λέξη που μοιάζει ΣΑΝ ΗΧΟΣ με το γράμμα αυτό. Καλό θα είναι να τονίζετε κατάλληλα και η κάθε φορά λέξη. Για παράδειγμα είναι πασίγνωστο το ΦΙΦΙΚΑΚΙ για το F. Εδώ θέλει ΠΡΟΣΟΧΗ να μην το παρακάνουμε ψάχνοντας ντε και καλά να βρούμε λέξη για κάθε γράμμα !! 

 - Αν για κάποιο γράμμα έχουμε ιδιαίτερη δυσκολία να το μάθουμε η καλύτερη λύση είναι να το 'τραγουδάτε' ( σιγο-σφυρίζετε μέσα  σας - μην σας κοιτάνε και περίεργα ... ) στο δρόμο όταν περπατάτε, όταν κάνετε κάποια σωματική εργασία κλπ. Για παράδειγμα είχα κολλήσει στο Q , με το  ΤΑΤΑΤΙΤΑ είχε κολλήσει η βελόνα για μια μέρα !

 - Αν από την αρχή τα κενά των γραμμάτων είναι τεράστια τότε υπάρχει ο κίνδυνος του 'ΜΕΤΡΗΜΑΤΟΣ'. ΞΑΝΑΛΕΜΕ = ΔΕΝ ΜΕΤΡΑΜΕ ΤΕΛΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΥΛΕΣ - ΔΙΝΟΥΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ ΣΤΟΝ ΗΧΟ ΤΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΑΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΗΧΟΣ ΜΟΝΟΚΟΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΕΛΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΥΛΕΣ.

 - Όταν δεν καταλάβουμε κάποιο γράμμα την στιγμή που το ακούμε !! ΔΕΝ !! ΕΠΝΑΛΑΜΒΑΝΩ !! ΔΕΝ !! ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΜΑΣ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙ ΠΟΙΟ ΗΤΑΝ !!! ΤΟ ΠΕΤΑΜΕ ΧΩΡΙΣ ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΚΕΨΗ !! Διαφορετικά αυτό που συμβαίνει είναι το εξής (που θα το δείτε και εσείς στην πράξη) : ακούγεται το επόμενο γράμμα και το χάνουμε και αυτό ( το μυαλό σκέφτεται το προηγούμενο αλλά ΔΕΝ ΘΑ ΤΟ ΒΡΕΙ !!!) . Έτσι χάνουμε ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΓΡΑΜΜΑ !!! Τότε το μυαλό μας ΤΣΑΝΤΙΖΕΤΕ-ΜΠΕΡΔΕΥΤΕ και ΧΑΝΕΙ και τα επόμενα !!  Εδώ πρέπει να μάθουμε πρώτα από όλα να μην σκεπτόμαστε τα προηγούμενα αλλά και όταν για ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ ΛΟΓΟ (χάσαμε γράμμα , έβηξε ο δίπλα μας, έφυγε η προσοχή μας ΑΛΛΑ ΚΥΡΙΩΣ ΤΑ ΧΑΣΑΜΕ - ΠΑΝΙΚΟΒΛΗΘΗΚΑΜΕ ) να μην τα παρατάμε. Αν χάσαμε κάποιο γράμμα καλό είναι να μάθουμε να μην χάνουμε και το επόμενο. Σε περίπτωση ποιο σοβαρή ή και στις αρχές μπορούμε να αφήνουμε να τελειώσει η πεντάδα και να ακούσουμε από την επόμενη.

 -  Το προηγούμενο δεν πρέπει να γίνει κανόνας φυσικά. Η ολοένα και μεγαλύτερη μείωση των κενών μεταξύ των γραμμάτων σκοπό έχει την εκπαίδευση στο να μην χάνουμε γράμματα στην κανονική ταχύτητα. Στην πράξη θα δούμε ότι στην πλήρη ταχύτητα θα αρχίζουμε να γράφουμε ένα γράμμα ενώ ήδη θα ακούγεται το άλλο. Όταν θα έχετε βελτιωθεί (στο τέλος της τρίτης φάσης ) τότε θα μπορείτε να 'θυμόσαστε' και περισσότερα γράμματα. Μήπως για όσους ξέρουν η σημασία της λέξης  'BUFFER' σας θυμίζει κάτι  ??

- Γράφετε με κεφαλαία γράμματα και όχι με μικρά. Ο λόγος είναι ότι είναι πιο εύκολα και κυρίως πιο γρήγορα και μας βελτιώνει την απόδοση μας.

   Έτσι σιγά σιγά φτάνουμε να ακούμε τα γράμματα που μαθαίνουμε σε κανονικές αποστάσεις μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων. Τότε πια είναι καιρός να τα ανακατέψουμε με τα προηγούμενα. 

    Η διαδικασία με αρχικά μεγάλα κενά ανάμεσα στα γράμματα και στις λέξεις που σταδιακά μειώνονται επαναλαμβάνετε με όλα τα γράμματα που έχουμε μέχρι τώρα μάθει.

    Όταν φτάσουμε να εξαντλήσουμε τα γράμματα (και τα νούμερα με τον ίδιο τρόπο) τότε είναι καιρός να πάμε στην τρίτη φάση.

 

ΦΑΣΗ 3 = ΤΕΛΟΙΟΠΟΙΗΣΗ

   Εδώ πλέον έχουμε μάθει όλα τα γράμματα και ο σκοπός της φάσης αυτής είναι να τελειοποιήσουμε τη δουλειά που κάναμε μέχρι τώρα. 

   Δύο είναι οι κυριότεροι στόχοι : εύρεση των γραμμάτων που μας δυσκολεύουν περισσότερο (κάνουμε ποιο συχνά λάθος) και μικρή βελτίωση της ταχύτητας ( μέχρι τα 50-55 γρ/λεπτό ). Ο λόγος για το δεύτερο είναι να κάνουμε λίγο 'γρήγορο τρέξιμο' ώστε τα γράμματα να μας φαίνονται 'αργά'.

   Σίγουρα και φυσιολογικό είναι κάποια γράμματα και κυρίως τα δύσκολα που είναι και απ' τα τελευταία να τα κάνουμε λάθος περισσότερο. Για να ξεπεράσουμε την αδυναμία αυτή βάζουμε μόνο τα γράμματα που βλέπουμε ότι μας δυσκολεύουν , τα χάνουμε και γενικά θέλουμε να τα επαναλάβουμε και ακούμε 5αδες μόνο με αυτά μέχρι να τελειοποιηθούμε.

   Έτσι έχοντας 'χτίσει' καλά μέχρι τώρα να ακούμε στήν επιθυμιτή ταχύτητα  βάζουμε όλα τα γράμματα μέσα ανεβάζουμε ταχύτητα αλλά με αραιή την ταχύτητα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων. Μειώνοντας όπως και πριν τα διαστήματα των ήχων πετυχαίνουμε να βελτιωθούμε και στη νέα ταχύτητα. Από ένα σημείο και  πέρα θα δείτε ότι θα είναι πολύ ποιο δύσκολο να ανέβετε (σκαλοπατάκι ΗΙΗΙ !!! ). 

 

ΕΚΠΟΜΠΗ MORSE

  Καλά και πότε θα μάθω να στέλνω ??? ΗΔΗ ΞΕΡΕΤΕ !!! Δοκιμάστε και θα εκπλαγείτε !! Με την βοήθεια κάποιου ραδιοερασιτέχνη η με ένα καλό χειριστήριο αφού ρυθμίσετε προσεκτικά το βιδάκι για να είναι κατάλληλο για την ταχύτητα σας δοκιμάστε να στείλετε. 

   Όλα τα χειριστήρια έχουν στο πίσω μέρος ένα βιδάκι με ένα παξιμάδι ασφάλισης ( για να μην αλλάζει η ρύθμιση που του κάνατε). Αυτό αλλάζει το μήκος της διαδρομής (και σαν άμεση συνέπεια τον ΧΡΟΝΟ ) από την άνω θέση της ηρεμίας μέχρι την κάτω θέση που βγάζει ήχο. Η θέση που θα το βάλουμε εξαρτάτε από το πόσο γρήγορα (σε κάποια όρια φυσικά) θέλουμε να στείλουμε. Βάζουμε μικρή διαδρομή όταν θέλουμε να στείλουμε πολύ γρήγορα και την μεγαλώνουμε για μικρότερη. Είναι κάτι που θα ήταν καλό να το δοκιμάσετε και να δείτε τη διαφορά.

Δοκιμάστε με ότι αλλόκοτο μπορεί να βγάλει ήχο (κουδούνι πόρτας, ωμομέτρηση με τα PROBES του πολυμέτρου στο χέρι) και θα δείτε ότι με μια ελάχιστη αρχική προσπάθεια θα μπορείτε να στείλετε !!!

 

SOFTWARE

   Οταν γράφτηκε το άρθρο αυτό χρησιμοποιησα το SUPER MORSE σε DOS. Αυτή τη στιγμή δεν έχω αξιολογήσει και να προτείνω κάποιο σε windows. 

 

LINKS

ARRL

 

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ

    θα ήθελα να επαναλάβω τις ευχαριστίες μου για τον δάσκαλό μου στα μαθήματα της ΕΕΡ τον SV1NY που χωρίς τις πολύτιμες συμβολές του δεν θα ήταν δυνατό να γραφεί αυτό το άρθρο.  Ακόμα τους τωρινούς ραδιοερασιτέχνες SV1GAE, SV1GRB, SV3IAL για την υπομονή τους να με ακούσουν να τους πω προφορικά όλα τα προηγούμενα και σήμερα να είναι μαζί μας ON THE AIR.  Αν έχετε οποιαδήποτε απορία ή δεν διευκρινίζετε κάτι από τα προηγούμενα στείλτε τις παρατηρήσεις σας στο CONTACT FORM ώστε να βελτιωθεί ο τρόπος παρουσίασης.   Πολύ περισσότερο θα ήθελα να μάθω ότι αυτό το κείμενο σας βοήθησε να είμαστε μαζί στον αέρα με MORSE.